Friday, August 26, 2011

~ IKAN TENGGIRI MASAK TEMPOYAK ~



Salam sume......xlama kiter nk sambut raya....gembira rasa hati saya kerna taun nie turn saya pula......utk berbuka arinie saya wat lauk ikan tenggiri masak tempoyak.....resepi dr mak mertua saya....sejak kawin barulah saya mengenali lauk nie....trus jatuh cinta.....ehehe....dr xsuka mkn tempoyak trus jd pebret....lauk nie kebiasaan org pahang....mmg sedapp......jom kiter tgk resepi yukk.....

~ IKAN TENGGIRI MASAK TEMPOYAK ~
3 - 4 org

BHN2 :
- 4 kpg ikan tenggiri yg telah dipotong ( bleh juga digantikan dgn ikan patin @ ikan yg anda suke )
- 4 bji lada merah
- 2 bji lada api merah ( klau suke pedas bleh tambah lg )
- daun kesum
- 1 btg bunga kantan
- 3 sdu besar tempoyak
- air
- cket kunyit serbuk
- garam & gula

CARA MEMBUAT :
- tumbuk lada merah & lada api hingga hancur.
- kemudian masukkn dlm periuk yg kiter nk gunakn utuk masak gulai nie.
- tumbuk pula tempoyak. tumbuk sekejab supaya tempoyak nya tidak berketul2.
- masukkn dlm periuk kemudian masakkn atas dpur.
- masukkn air, garam gula. air ikut suka byk mane kuah nya.
- masukkn bunga kantan & daun kesum.
- bila mula nk didih bleh lah rase gulai nie ....klau dh ok bleh masukkn ikan.
- masak lg hingga ikan masak....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...